Sunday, November 16, 2008

SIAPAKAH??

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktusolatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan NabiSulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpamusibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambilberkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dantidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang adasentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namunmasih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang matimembawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujanamata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelakkerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

MUS_A31

I MISS U

..i..miss..u... tiap saat seiring degupan jantung dan desahan nafas mengalir deras di dalam paritan lubuk hati.. aku memuja dan memanggil-manggil NamaNya... tersentak aku pada bicara sakti seorang teman.. hidup ini medan pergelutan.. arena perjuangan... lantas tersungkur aku di perdu pohon kesedaran.. mencari-cari sebuah wajah RINDU di sebalik bongkah hati yang di selimuti dosa lalu.... Cinta insan sering melalaikan .. Cinta TUHAN mendamaikan... RINDU itu kemestian bagi yang mengerti erti KEHIDUPAN.....

KAWAN BAIK

Bukannya senang nak cari kawan yang baik.Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik.Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantukawan baiknya untuk mencapai kejayaan.Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untukmembuat perkara yang buruk dan sia-sia.Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknyauntuk berbuat kebaikan.Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masasedih atau gembira.Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapatdiluahkankepada kawan biasa.Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasaberada di sisinya.Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawandengankawan yang baik. Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawanbaiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apayang paling baik untuk kawan baiknya.Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaankawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kitabukanlahseorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadikawan yang baik kepada kawan baik kita.Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baikkita,kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkarayang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalumenyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebihdahulu menjadi seorang kawan yang baik...kepada kawan baik kita.kita kawan kan...???

SIFAT LELAKI G HATED BY WOMENZOO

1. Garang ( garang tak bertempat, suka mencarut, suka cari gaduh, cakap kasar, suka marah tak bertempat, silap sikit tak boleh... macam ler dia betul semua, dsb). Lelaki perlu menginsafi diri bahawa wanita bukan alat untuk melepaskan kemarahan atau perasaan geram, sebaliknya dihargai dan dilayan dengan lemah-lembut.

2. Ganas (kaki pukul,dengan perempuan pun nak tunjuk kuat sebab tahu perempuan bukan lawannya) Lelaki bersikap ganas memang perkara utama yg dijauhi wanita sebab tak mahu mata biru atau badan lebam-lebam bila dah kahwin. Tidak kasihankah lelaki pada wanita yang lemah? Wanita bukan lawan lelaki sebaliknya lelakilah yang patut melindungi wanita.

3. Gementar (takut sangat, tak yakin diri sendiri, tak percaya kebolehan diri, bergantung pada orang lain,dsb) Contohnya,depan perempuan, lidah kelu sampai ayat yg dilafazkan pun tak jelas isi butir. Lelaki perlu mengatasi rasa gementar.

4. Gabrah (tak pandai buat keputusan sendiri, ikut pendapat perempuan saja) Perempuan tak suka lelaki yang tiada keyakinan diri atau cepat panik menghadapi sesuatu perkara.

5. Gentleman tiada (langsung tak gentle, pentingkan diri sendiri, ambik kesempatan, dsb) Kalau masa bercinta tak gentleman,inikan pula kalau dah kahwin nanti. Lelaki perlulah menghormati wanita selayaknya. Sudah pasti wanita itu juga akan menghormati lelaki dengan perasaan hormat lagi.

6. Gerumal (bahasa kedah -bohong atau tipu. Suka tipu perempuan untuk kepentingan diri sendiri. Sekali dua boleh maaf, tapi ni berkali2.) Lelaki tidak boleh menggunakan alasan bohong sunat utk melepaskan diri sebaliknya belajarlah untuk menjadi jujur dan bercakap benar dengan wanita.Bukankah berani kerana benar, takut kerana salah? Jika asyik membohongi wanita, sudah pasti kepercayaannnya kepada anda akan musnah.

7. Ganggo (keterlaluan- lembut sangat,pemalu sangat,pendiam sangat, macho sangat, dll). Perempuan pun naik lemas jika lelaki bersikap keterlaluan dalam sesuatu hal.Cubalah bersikap sederhana dan mengimbangi karektor diri anda dengan baik.

8. Gatal (miang keladi ngan perempuan lain selain dengan isteri). Tak boleh tengok perempuan dahi licin atau anak dara, mulalah pasang niat nak mengorat. Anda perlu ingat, kadangkala perempuan berpura-pura melayan anda kerana ada udang sebalik batu.Mungkin dia bermata materialistik dan cintakan duit anda sahaja.
Fahamilah perasaan isteri atau pasangan anda yang mencintai anda sepenuh hati! Bukankah lebih baik menggoda isteri sah anda daripada menggoda perempuan lain yang bukan hak anda. amacam??ader ciri2 ni??kalo ader ubah la sifat tu.oklah, sampei sini jer.

TO MY FRENNZOO

1. to my friends who are.. SINGLE
Love is like a butterfly. the more you chase it, the more it eludes you. but if you just let it fly, it will come to you when you least expect it. love can make you happy but often it hurts, but love's only special when you give it to someone who is really worth it. so take your time and choose the best

2. to my friends who are.. NOT SO SINGLE
love isnt about becoming somebody else's "perfect person." it's about finding someone who helps you become the best person you can be

3. to my friends who are.. PLAYBOY/GIRL TYPE
never say "i love you" if you dont care. never talk about feelings if they arent there. never touch a life if you mean to break a heart. never look in the eye when all you do is lie. the cruelest thing a guy can do to a girl is to let her fall in love when he doesnt intend to catch her fall and it works both ways..

4. to my friends who are.. MARRIED
love is not about "it's your fault", but "im sorry." not "where are you", but "im right here." not "how could you", but "i understand." not "i wish you were", but "im thankful you are."

5. to my friends who are.. ENGAGED
the true measure of compatibililty is not the years spent together but how good you are for each other.

6. to my friends who are.. HEARTBROKEN
heartbreaks last as long as you want and cut as deep as you allow them to go. the challenge is not how to survive heartbreaks but to learn from them.

7. to my friends who are.. NAIVE
how to be in love: fall but dont stumble, be consistent but not too persistent, share and never be unfair, understand and try not to demand, and get hurt but never keep the pain.

8. to my friends who are.. POSSESSIVE
it breaks your heart to see the one you love happy with someone else but its more painful to know that the one you love is unhappy with you.

9. to my friends who are.. AFRAID TO CONFESS
love hurts when you break up with someone. it hurts even more when someone breaks up with you. but love hurts the most when the person you love has no idea how you feel.

10. to my friends who are.. STILL HOLDING ON
a sad thing about life is when you meet someone and fall in love, only to find out in the end that it was nevers meant to be and that you have wasted years on someone who wasnt worth it. if she isnt worth it now she's not going to be worth it a year or 10 years from now. let go..

True love is not loving a perfect person but loving an imperfect person perfectly.

BAGAIMANA PEREMPUAN MEMIKAT LELAKI

Apabila wanita mula meminati seseorang lelaki, dia memberi renungan tajam dengan harapan lelaki itu menyedari ada individu lain yang menghargai kehadirannya dan memerhatikan gerak -geri nya. Kaum wanita turut mempamerkan aksi-aksi tertentu dengan tujuan memikat lelaki ataupun dengan harapan ada lelaki yang terpikat padanya. Seperti juga lelaki, apabila wanita mula meminati seseorang lelaki, dia memberi renungan tajam dengan harapan lelaki itu menyedari ada individu lain yang menghargai kehadirannya dan memerhatikan gerak- geri nya. Sebagai balasan, wanita mengharapkan respon positif daripadanya. Walau bagaimanapun, tidak semua wanita mempunyai keberanian untuk bertingkah laku demikian.Selain itu, terdapat sesetengah wanita yang menonjolkan diri dengan bersolek supaya ada lelaki yang tertarik padanya. Walau bagaimanapun, kaedah ini agak keterlaluan bagi masyarakat beragama Islam dan perbuatan sebegini biasanya dilakukan oleh orang Islam yang kurang kesedaran keagamaan ataupun kurang berpegang teguh kepada ajaran agama. Malah, Islam hanya membenarkan wanita bersolek dan berhias untuk tatapan suami sahaja.Wanita juga akan berketrampilan menarik sebagai tujuan memikat lelaki. Penampilan itu adalah daripada berbagai-bagai aspek seperti penonjolan bentuk badan, cara berpakaian dan cara berjalan. Dalam kaedah ini, walaupun seseorang itu kurang kelihatan menarik daripada segi rupa paras, mereka masih boleh lagi kelihatan menarik dengan menggayakan penampilan tertentu.Kesempatan ini harus diambil oleh kaum wanita untuk mempamerkan ciri wanita anggun dan bergaya tetapi pada masa yang sama menjaga kesopanan diri. Ini kerana bagi lelaki, bagi mendapatkan keseronokan, mereka akan berkawan dengan sesiapa sahaja (wanita) asalkan wanita itu respon padanya dan dapat memenuhi keperluan instrumental. Namun, untuk dijadikan teman hidup, mereka tetap memilih wanita yang baik, bersopan santun, berakhlak mulia, menjaga kehormatan diri.

CINTA ITU DATANG SENDIRI VOLUME II

BAGAIMANA LELAKI MEMIKAT PEREMPUAN

Terdapat juga sesetengah lelaki yang berlagak macho dengan mempamerkan susuk badan yang gagah dengan harapan ada gadis yang akan terpikat atau tertarik padanya.Kaum lelaki lazimnya cuba memikat wanita dengan melakukan aksi-aksi tertentu. Antaranya adalah dengan melontarkan satu renungan tajam kepada seseorang wanita yang diminatinya. Ini bertujuan untuk memberitahu bahawa dia begitu berminat dengan wanita itu dan berhasrat supaya mendapat respon atau reaksi positif daripadanya.Selain itu, terdapat juga sesetengah lelaki yang berlagak macho dengan mempamerkan susuk badan yang gagah dengan harapan ada gadis yang akan terpikat atau tertarik padanya. Apabila lelaki berkesempatan untuk berkomunikasi dengan wanita yang diminatinya, dia akan menceritakan berkenaan kebaikan dirinya, kejayaan hidupnya dan lain-lain gambaran positif berkenaan diri dan kehidupannya. Ini bertujuan untuk memberitahu wanita itu bahawa dia adalah seorang yang baik hati, berwawasan dan berjaya dalam hidup.Tidak kurang juga lelaki yang menunjukkan sikap pemurah sebagai cara hendak memikat wanita. Mereka berbudi dengan memberikan hadiah, belanja makan, mengajak untuk bersiar-siar menaiki kenderaannya dengan hasrat dapat memancing hati wanita itu. Namun, berwaspada lah kaum wanita kerana tidak semua lelaki bersikap ikhlas dan jujur.

CINTA ITU DATANG SENDIRI VOLUME 1

GIGS D KUANTAN SUKPA

AISEHH , DAPAT INFO TP AKU X G LA PULAK..KEJE NYE PASAL KAT KSB..ADIOS BETUL..BARU NAK LAYAN..

Sunday, November 02, 2008

PASIR GUDANG OPPURTUNITY JOBS

NEXT WEEK , MAYBE I PLAN TO GO PASIR GUDANG.

THREE GEMILANG SMTD

I GOT 3 GEMILANGS MAGAZINE SCHOOL FROM 2005 , 2006 AND 2007 . I WANT TO RESEARCH ABOUT THIS KIND SCHOOL , KARYA KREATIF AND EXPLORE IT .

THANKS TO PEOPLE WHO GIVE ME TO BORROW THIS GEMILANG.
GEMILANG PROJECT 2008-2009

4ever

4ever
BBS